Varför är brunnslocken inte i nivå med vägen?

Alla trafikanter har märkt det; det stöter och skakar när du kör över en brunn i vägbanan. Måste det vara så här?

18.Mai 2021

Alla trafikanter har märkt det; det stöter och skakar när du kör över en brunn i vägbanan. Det gäller bilar, bussar, cyklar, motorcyklar eller lastbilar. Måste det vara så här?

Orsaker till att bassängen sjunker eller stiger

Det finns två anledningar till att bassängen sjunker eller stiger i förhållande till vägen. En är telehiv. Det gör att det blir rörelse i marken när jorden först fryser och sedan tinar. Det är också så att temperaturen i bassängerna är högre än i marken runt bassängen. Det innebär att det tinar runt bassängen först, och sedan i området längre ut. Detta gör att bassängen sjunker och asfalten, kullerstenen eller annan yta skadas eller ändrar läge runt bassängen.

Bilde i galleriet
I nuvarande lösning vilar brunnsramen på asfalt som i sin tur vilar på toppringen eller konen och trafikbelastningen förs över till själva brunnen. FloatRing är designad för att överföra trafikbelastningen från bassängen till vägstrukturen. Därmed kommer trågstommen att följa vägbanans rörelser genom årstiderna.

Det andra skälet är att bassängen slits ut och förstörs. Nere i bassängen blir påfrestningarna från trafiken stora med tiden. Detta orsakar sprickor och andra skador som gör att bassängen sjunker eller rör sig. Telehiv påverkar också detta, men framför allt är det att asfaltsbeläggningen slits av tung trafik och att brunnstoppen då utsätts för större påfrestningar.

Dessutom kör bulldozrar över bassängen och slår med stor kraft där bassängen är för hög. Det kan även finnas läckor i rören i bassängen och det leder till ökat slitage och fler skador på bassängen.

25.000 brunnsramar och brunnslock byts årligen i Norge

Bassängen är en del av vårt ledningsnät, det vill säga en del av vår infrastruktur för vatten- och avloppsnätet. Faktum är att brunnslocket oftast är den enda synliga delen av ledningsnätet. Vi vet att kabeldragningen är mycket dålig och att tråg inte är något undantag. Varje år byts cirka 25 000 brunnsramar och brunnslock i Norge och ändå står det dumper i vägbanan där brunnen finns.

Vad kan man göra åt detta?

Det kommer alltid att finnas telehiv i vårt klimat och läckor i bassängerna kommer att fortsätta uppstå av olika anledningar. När det gäller rännor som ligger i vägbanan finns det idag en lösning som börjar få fäste i Skandinavien.

Det är en järnring som placeras runt bassängens topp och som flyttar trafikbelastningen från bassänggodset till området runt bassängen. Produkten heter FloatRing, är norsk och finns nu installerad i många hundra diskbänkar i Norge och Sverige.

Les mer: Vill du veta mer Floatring? Se produktdetaljer här.

Resultatet är mycket bra. På hårt trafikerade gator är resultatet otroligt. Effekten ökar med tyngden och frekvensen av trafiken, det vill säga störst effekt där det är många tunga fordon som passerar.

Yrkesförare och motorcyklister märker det mest, men även vi vanliga bilister drabbas. Förutom obehag och buller orsakar det slitage på våra fordon. Det finns alltså en lösning på detta problem och det kan spara stora summor för både stat, län och kommuner och för bilekonomin för oss privatpersoner.

Relaterte artikler:

Illus: FloatRing™ minskar skador på rännor i vägbanan
30 Mar. 2021

FloatRing™ minskar skador på rännor i vägbanan

FloatRing fördelar vikten från fordonen i vägbanan till marken runt bassängen och inte som …

Illus: Kristiansand är positiv till flytande brunnslock
22 Mar. 2019

Kristiansand är positiv till flytande brunnslock

Efter långa försök och tester har Kristiansands kommun beslutat att bygga tråg som är …

Illus: Kan för alltid förändra hur brunnslock grundas
26 Mar. 2018

Kan för alltid förändra hur brunnslock grundas

Provningen av viktfördelningsringar för grundläggning av brunnsramar har skapat stort …

Illus: Vem betalar för brunnar i vägbanan?
02 Mar. 2021

Vem betalar för brunnar i vägbanan?

Nivåskillnad mellan brunnar och vägbana skadar både fordon, brunnar och asfaltbeläggningen …